Keuzehulp wielen
Iedere situatie stelt weer andere eisen aan wielen.
Om u te helpen bij de juiste keuze uit ons assortiment vindt u hieronder een overzicht van de belangrijkste onderdelen en hun eigenschappen.
Wielvork
De wielvork bepaalt de functie van het wiel, en mede hoe zwaar het wiel belast kan worden.
Bij een bokwiel zit het wiel in een vaste vork, het kan alleen rechtuit rijden.
Bij een zwenkwiel maakt de zwenkkrans (gelagerd draaibaar gedeelte bovenin) een sturende beweging mogelijk.
Zwenkwielen met rem kunnen worden vastgezet in de rijrichting, zwenkbeweging of beide.
Bevestiging
Montage van wielen onder een rolcontainer, orderpickwagen, dolly, palletwagen enz. kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld: montageplaat met gatenpatroon 60 x 80 mm, montageplaat met gatenpatroon 80 x 105 mm, centraal boutgat en buisbevestiging dmv expander.
Lager
Hoe beter het lager, hoe beter (en langer) een wiel rijdt.
Glijlager
Basiskwaliteit - eenvoudig, goedkoop, normaal gesproken onderhoudsvrij en meestal corrosiebestendig wiellager. Wordt vooral toegepast in apparaten- en transportwielen, bij minder intensief gebruik en weinig belasting. En bij RVS wielen.
Naaldlager
Robuust, bestendig en grotendeels onderhoudsvrij. Geschikt voor intensiever gebruik. Bestaat uit stalen staafjes die gevat zijn in een kunststof of stalen korf.
Deze verminderen de wrijving tussen de asbout en de velg, van schuifwrijving naar rolwrijving. Daardoor is de rolweerstand van het wiel lager, zelfs bij zwaarder gebruik. Gesmeerd met duurzaam vet, normaal gesproken onderhoudsvrij.
Enkel kogellager
Iets hogere aanschafprijs, maar biedt daarvoor groter draagvermogen, lichtere rij-eigenschappen en langere levensduur. Gemonteerd in het midden van de as-opening, Minder goed bestand tegen zijdelingse krachten dan dubbel kogellager.
Dubbel kogellager
Combineert het beste op het gebied van draagvermogen en rij-eigenschappen. Nagenoeg onverslijtbaar. Wordt vooral gebruikt bij veeleisende of zwaardere toepassingen. Optimale zijdelingse stabiliteit doordat de 2 kogellagers aan beide uiteinden in de as-opening gemonteerd zitten.
Diameter van het wiel
Hoe kleiner het wiel, hoe lager het zwaartepunt.
Hoe groter het wiel, hoe makkelijker het rijdt over oneffen ondergronden.
Naarmate de wieldiameter groter is, bevat het ook meer / dikker materiaal, waardoor het geschikt is voor zwaardere belasting.
Velg of body
Bepaalt mede de draagkracht van het wiel, en de temperaturen waarbij het wiel inzetbaar is.
PP
Basismateriaal, hard, voordelig, goed bestand tegen chemische invloeden. Geschikt voor gladde, harde vloeren. Inzetbaar van 0 tot + 80 graden, dus niet geschikt voor de diepvries.
PA
Duurzamer, taaier materiaal, beduidend minder slijtage en beter bestand tegen breuk dan PP.
Soepele loop op gladde, harde vloeren, goed bestand tegen chemische invloeden. Inzetbaar van -30 tot +80 graden, dus ook in de diepvries.
Aluminium
Zeer sterk en tegelijk licht. Meestal gecombineerd met dubbel kogellager en loopvlak van rubber of PU.
Loopvlak-materiaal
Elastic massief rubber - geluiddempend. Meest gekozen bij intensief gebruik icm hoge eisen aan geluiddemping.
Elastisch en schokabsorberend. Nog stiller. Betere vering, lagere rolweerstand en hoger draagvermogen dan standaard massief rubber. Rijdt rustig en laat geen sporen achter. Rubber wielen hebbven de neiging om het loopvlak af te vlakken onder hoge continue belasting. (in dat geval zijn eerder PP, PA of PU aan te bevelen) Massief rubberen wielen zijn ook geschikt voor ongelijkmatige vloeroppervlakken. Minder bestendig tegen chemische stoffen.
Polyurethaan - licht geluiddempend. Veel gekozen bij intensief gebruik.
PU is praktisch onverslijtbaar. Licht geluiddempend t.o.v. wielen met hard loopvlak. Geschikt voor zware belasting, ook dynamisch. Vloervriendelijk en non-marking. Goede chemische en mechanische resistentie.
TPE
Meestal als dunnere laag uitgevoerd. Prijsbewuste keuze, compromis tussen geluiddemping en draagvermogen. Weerstand tegen chemicalien is vrij laag.
Massief rubber - geluiddempend
Veel gebruikt wiel voor transportmiddelen. Rustig en vloerbesparend, verkrijgbaar in zwart (kan sporen achterlaten op vloeren) of grijs ( non-marking). Rubber wielen hebben de neiging om het loopvlak af te vlakken onder hoge continue belasting (in dat geval zijn eerder PP, PA of PU aan te bevelen). Massief rubber wielen zijn ook geschikt voor ongelijkmatige vloeroppervlakken.
Belastbaarheid
Het vereiste draagvermogen bij gebruik van 4 wielen wordt bepaald als volgt:
(tara-gewicht van de wagen + laadgewicht) / 3, omdat door oneffen vloeren of dynamische belasting soms maar 3 van de 4 wielen de belasting op de vloer overbrengen.
Daarnaast kan er overbelasting ontstaan bij het rijden over obstakels. De in onze shop vermelde laadvermogens zijn geldig voor rijsnelheden tot 4 km/uur. Als de ondergrond slecht is en de wielen vaak met grotere snelheden gebruikt worden, raden wij aan grotere diameters met hoger draagvermogen te kiezen.